BEN JIJ GEFOCUST OP HOOFD- OF BIJZAKEN?

Je hoort tegenwoordig heel vaak het woord focus vallen. Het wordt te pas en te onpas gebruikt. ‘Je moet je meer focussen’, ‘je focus is niet goed’ of ‘ik ben totaal gefocust’. Maar wat houdt focus nu precies in, waarom heb jij het als ondernemer nodig en hoe krijg jij die goede focus?

WAT IS FOCUS?

Focus betekent simpel gezegd: scherpstellen. In de fotografie is dat duidelijk genoeg. Als de lens niet goed scherp gesteld is, is het beeld vaak wazig. In ieder geval niet helder genoeg. Dat betekent dat je niet goed kunt zien wat het is. Vertaald naar het gedrag van mensen houdt het in dat als de focus niet juist is, wij ander gedrag laten zien dan de bedoeling is. Focus gaat hier veel meer om de ‘mindsetting’ dan om letterlijk datgeen wat we zien met onze ogen. We kunnen met onze ogen dicht namelijk heel gefocust zijn.

WAAROM IS FOCUS ZO BELANGRIJK?

Op het moment dat jij ondernemer je doelen wilt behalen, is focus hebben essentieel. Uiteraard heb je meer dingen nodig zoals kennis, kunde, doorzettingsvermogen en discipline. Maar als jij je einddoel niet goed helder hebt, kan jij op een gegeven moment geen verschil meer maken tussen hoofd- en bijzaken. Je focus gaat van links naar rechts en van boven naar beneden. Alles lijkt wel belangrijk en je ziet opeens veel meer obstakels. Dit kost ontzettend veel energie. Vaak ziet men op dit soort momenten vlucht- en uitstelgedrag ontstaan. Door de vaak onbewuste frustratie over het niet goed kunnen focussen op het onduidelijke einddoel, loopt men weg van de werkplek. Je gaat koffiedrinken, wat eten, door Facebook scrollen, e-mail lezen enzovoort. Je hebt in ieder geval niet het geduld om je aandacht te blijven geven aan dat einddoel. Door wel je focus te hebben, gaat het werk veel sneller, krijg je meer inspiratie en heb je meer creativiteit.

HOE KOMT DIT?

Mijn ervaring is dat het heel vaak te maken heeft met een verlies van inspiratie. Je drijfveer is even van je radar af. Op het moment dat de inspiratie verdwenen is of op z’n minst naar de achtergrond verdreven is, is focus houden nagenoeg onmogelijk. Dat is zonde, want iedereen herkent het gevoel van totaal gefocust zijn. Zorg dat je jouw inspiratie en jouw drijfveer weer helder voor ogen hebt. Scherpstellen begint daar. Iedereen kent dat fijne gevoel dat je tijd en ruimte om je heen vergeet. Het maakt niet uit of er lawaai om je heen is, jij hebt en geeft 100% aandacht aan je doel en dat maakt je ontzettend scherp en krachtig.

AANDACHT

Gebrek aan focus heeft voornamelijk te maken met verkeerde aandacht. En aandacht geven is niets anders dan dat waar jij aan dacht. Dus welke gedachten heb je op dit moment over dat doel? Waar denk jij aan? In hoeverre houdt jou dit nu tegen om je einddoel te halen?
Waarom wil je dit allemaal doen? Wat levert het je op? Als dat helder is, ontstaat vanzelf de focus die jij weer nodig hebt om je einddoel te realiseren.

Neem gerust contact met mij op als je hierover verder wilt praten want wellicht kan ik je hierbij helpen met ondersteuning.

Categorynieuws
Tags
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

Share This